Det utbildningshistoriska nätverket

I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning på initiativ av professor Donald Broady. Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden. Nätverket samarbetar också med NERA Network 11 ”Historical research”.

Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 270 medlemmar. Utskicken har samlats på denna hemsida sedan 2012, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter. Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning. Sidans sökfunktion, kategorier och etiketter gör det möjligt att navigera exempelvis bland tidigare utbildningshistoriska konferenser, utlysta anställningar, projekt och publikationer. Temasidor som presenterar utbildningshistoriska föreningar och tidskrifter & skriftserier, samt de nordiska utbildningshistoriska konferenserna och Nordic Journal of Educational History tillkommer också.

Utskick 230529

1. CfP: EXPLORING THE HISTORY OF DISABLED PUPILS IN THE WELFARE STATE 2. STIG G. NORDSTRÖM (1930-2023) 3. VÄGVAL i SKOLAN, NR 1 / 2023 4. PUBLIKATIONER 1. CfP: EXPLORING THE HISTORY OF DISABLED PUPILS IN THE WELFARE STATE Special issue of the Nordic Journal of Educational History, to be published in 2025. Idiots, feebleminded,…

Utskick 230426

1. UTLYSNING: DOKTORANDPLATS I KARLSTAD 2. UTBILDNINGSHISTORIA VID SVENSKA HISTORIKERMÖTET 2023 3. PUBLIKATIONER 1. UTLYSNING: DOKTORANDPLATS I KARLSTAD Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap vid Karlstads universitet utlyser en plats inom forskarutbildningen med avslutning doktorsexamen i historia vid institutionen för samhälls-och kulturvetenskap. Ämnet historia utgör tillsammans med kulturstudier, religion, samhällskunskap, risk- och miljöstudier och statsvetenskap institutionen…

Tillsammans med utskicket utgör alltså hemsidan ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.

Sedan 2008 är Johannes Westberg, professor vid universitetet i Groningen, koordinator för nätverket. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan, kan kontakta honom genom <b.a.j.westberg@rug.nl>

Vidare läsning
För en internationell sammanställning av utbildningshistoriska resurser (tidskrifter, podcasts, kurser etc.), se H-Education>>. För översikter av den svenska och nordiska utbildningshistoriska forskningen finns en rad artiklar online att tillgå. Dessa inkluderar följande:

Larsson, Esbjörn. Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning. Uddannelseshistorie, 50 (2016), 91–106.

Lindmark, Daniel. Educational History in the Nordic Region: Reflections from a Swedish PerspectiveEspacio, Tiempo y Educación 2, no. 2 (2015): 7-22.

Westberg, Johannes, Vad är utbildningshistoria? : Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet. Utbildning och Demokrati, 26, nr. 3 (2017), 7–37.

[uppdaterad 2022-08-24]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

  • Utskick 100920

    1. Barndomens historia – Tromsö 2011 – ändrad anmälningsdag till den 1 oktober 2. The University of Cambridge Graduate Student Conference in History of Art 3. Academic culture of remembrance. The combination of university history, jubilees and academic heritage, Ghent 1. BARNDOMENS HISTORIA – TROMSÖ 2011 – SISTA ANMÄLNINGSDAG 1 OKTOBER Vid Det Nordiske Historikermötet… Read more

  • Publicerat 100816

    Lövheim, Daniel, “An epistemology of one’s own: curricular (re-)construction of school technology and non-technology in Sweden, 1975-1995”, i History of Education 39:4. Widén, Pär, Bedömningsmakten: berättelser om stat, lärare och elev, 1860-1995. Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2010. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-57852 Read more

  • Utskick 100816

    1. DET UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIET, PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN, STOCKHOLMS UNIVERSITET Under hösten är följande seminarier planerade inom det Utbildningshistoriska seminariet på Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, se bifogad fil. 2. NORRLANDSFRÅGAN – ANMÄLAN UTAN PAPER: 1 SEPTEMBER Institutionen för idé- och samhällsstudier (Umeå universitet) inbjuder tillsammans med Nationella forskarskolan i utbildningshistoria (Uppsala universitet) till en workshop om de… Read more

  • Publicerat 100608

    Jonsson, Lena (2010), ”Historieundervisning som patriotisk fostran”, Historisk tidskrift 2010:2. Hallström, Jonas (2010), ”To hold the subject’s territory’: the Swedish Association of Biology Teachers and two curricular reforms, 1960-1965′, History of Education, 39: 2. Larsson, Anna (red.) (2010), Fostran i skola och utbildning: historiska perspektiv. Uppsala: Fören. för svensk undervisningshistoria. Larsson, Anna (2010), ”Mobbningsfrågan i… Read more

  • Utskick 100608

    1. NORRLANDSFRÅGAN Institutionen för idé- och samhällsstudier (Umeå universitet) inbjuder tillsammans med Nationella forskarskolan i utbildningshistoria (Uppsala universitet) till en workshop om de specifikt norrländska (norr om Dalälven) erfarenheterna av bildning, utbildning, undervisning och fostran i Sverige från tidigmodern tid fram till nutid. Workshopen går av stapeln vid Umeå universitet, 30 september–1 oktober 2010. Den… Read more

  • Utskick 100426

    1. POSTDOKTOR I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING Umeå universitet utlyser en tvåårig anställning som postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av egen forskning. Den sökandes forskningsplan kan inriktas mot antingen utbildningshistoria eller historiedidaktik. Ansökningstiden går ut den 15 juni 2010. Ytterligare upplysningar om anställningen återfinns på http://www8.umu.se/umu/aktuellt/arkiv/lediga_tjanster/315-392-10.html (dnr 315-392-10) Närmare upplysningar… Read more

  • Utskick 100920

    1. Barndomens historia – Tromsö 2011 – ändrad anmälningsdag till den 1 oktober 2. The University of Cambridge Graduate Student Conference in History of Art 3. Academic culture of remembrance. The combination of university history, jubilees and academic heritage, Ghent 1. BARNDOMENS HISTORIA – TROMSÖ 2011 – SISTA ANMÄLNINGSDAG 1 OKTOBER Vid Det Nordiske Historikermötet… Read more

  • Publicerat 100816

    Lövheim, Daniel, “An epistemology of one’s own: curricular (re-)construction of school technology and non-technology in Sweden, 1975-1995”, i History of Education 39:4. Widén, Pär, Bedömningsmakten: berättelser om stat, lärare och elev, 1860-1995. Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2010. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-57852 Read more

  • Utskick 100816

    1. DET UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIET, PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN, STOCKHOLMS UNIVERSITET Under hösten är följande seminarier planerade inom det Utbildningshistoriska seminariet på Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, se bifogad fil. 2. NORRLANDSFRÅGAN – ANMÄLAN UTAN PAPER: 1 SEPTEMBER Institutionen för idé- och samhällsstudier (Umeå universitet) inbjuder tillsammans med Nationella forskarskolan i utbildningshistoria (Uppsala universitet) till en workshop om de… Read more

  • Publicerat 100608

    Jonsson, Lena (2010), ”Historieundervisning som patriotisk fostran”, Historisk tidskrift 2010:2. Hallström, Jonas (2010), ”To hold the subject’s territory’: the Swedish Association of Biology Teachers and two curricular reforms, 1960-1965′, History of Education, 39: 2. Larsson, Anna (red.) (2010), Fostran i skola och utbildning: historiska perspektiv. Uppsala: Fören. för svensk undervisningshistoria. Larsson, Anna (2010), ”Mobbningsfrågan i… Read more

  • Utskick 100608

    1. NORRLANDSFRÅGAN Institutionen för idé- och samhällsstudier (Umeå universitet) inbjuder tillsammans med Nationella forskarskolan i utbildningshistoria (Uppsala universitet) till en workshop om de specifikt norrländska (norr om Dalälven) erfarenheterna av bildning, utbildning, undervisning och fostran i Sverige från tidigmodern tid fram till nutid. Workshopen går av stapeln vid Umeå universitet, 30 september–1 oktober 2010. Den… Read more

  • Utskick 100426

    1. POSTDOKTOR I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING Umeå universitet utlyser en tvåårig anställning som postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av egen forskning. Den sökandes forskningsplan kan inriktas mot antingen utbildningshistoria eller historiedidaktik. Ansökningstiden går ut den 15 juni 2010. Ytterligare upplysningar om anställningen återfinns på http://www8.umu.se/umu/aktuellt/arkiv/lediga_tjanster/315-392-10.html (dnr 315-392-10) Närmare upplysningar… Read more