Nordic Journal of Educational History

The Nordic Journal of Educational History (NJEDH) is an interdisciplinary journal dedicated to scholarly excellence in the field of educational history.

The journal takes special responsibility for the communication and dissemination of educational history research of particular relevance to the Nordic region (Denmark, Finland, Iceland, Norway, Sweden and political and geographic entities including the Faroe Islands, Greenland, Sápmi and Åland), but welcomes contributions exploring the history of education in all parts of the world.

The publishing language is English and the Scandinavian languages. The journal applies a double blind peer review procedure and is accessible to all interested readers (No fees are charged for publication or subscription).

The NJEdH publishes articles as soon as they have been through the peer review and copy editing process, adding cumulatively to the content of an open issue each year. Special issues are normally published as the second issue of any given year.  

Senior editors: Assoc. Professor Henrik Åström Elmersjö, Umeå University; Professor Johannes Westberg, University of Groningen

This page was updated 2022-08-25 by Johannes Westberg.

Annons
  • Publicerat 090304

    Ammert, Niklas, ”Det osamtidigas samtidighet. Historiemedvetande i svenska historieläroböcker under hundra år”. Diss., Lund 2008. Larsson, Esbjörn (ed.), ”Ny utbildningshistorisk forskning. Tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria”. Uppsala 2008. Lundin, Sverker, ” Skolans matematik. En kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling”. Diss., Uppsala 2008. (fulltext: http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:172874) Tellgren, Britt, ”Från samhällsmoder… Read more

  • Utskick 090304

    1. INFORMATION OM KOMMANDE KONFERENSER 2. NYA BÖCKER MED UTBILDNINGSHISTORISK RELEVANS 3. KOMMANDE DISPUTATIONER 4. LEDIGA TJÄNSTER I UMEÅ OCH UPPSALA: POSTDOKTOR I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING OCH EN FORSKARASS I IDÉ- OCH LÄRDOMSHISTORIA 1. Information om kommande konferenser Anmälningsavgiften till Fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, 1-2 oktober 2009 har nu sänkts. För mer info om… Read more

  • Publicerat 090304

    Ammert, Niklas, ”Det osamtidigas samtidighet. Historiemedvetande i svenska historieläroböcker under hundra år”. Diss., Lund 2008. Larsson, Esbjörn (ed.), ”Ny utbildningshistorisk forskning. Tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria”. Uppsala 2008. Lundin, Sverker, ” Skolans matematik. En kritisk analys av den svenska skolmatematikens förhistoria, uppkomst och utveckling”. Diss., Uppsala 2008. (fulltext: http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:172874) Tellgren, Britt, ”Från samhällsmoder… Read more

  • Utskick 090304

    1. INFORMATION OM KOMMANDE KONFERENSER 2. NYA BÖCKER MED UTBILDNINGSHISTORISK RELEVANS 3. KOMMANDE DISPUTATIONER 4. LEDIGA TJÄNSTER I UMEÅ OCH UPPSALA: POSTDOKTOR I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING OCH EN FORSKARASS I IDÉ- OCH LÄRDOMSHISTORIA 1. Information om kommande konferenser Anmälningsavgiften till Fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, 1-2 oktober 2009 har nu sänkts. För mer info om… Read more

%d bloggare gillar detta: