Det utbildningshistoriska nätverket

I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning på initiativ av professor Donald Broady. Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden. Nätverket samarbetar också med NERA Network 11 ”Historical research”.

Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 270 medlemmar. Utskicken har samlats på denna hemsida sedan 2012, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter. Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning. Sidans sökfunktion, kategorier och etiketter gör det möjligt att navigera exempelvis bland tidigare utbildningshistoriska konferenser, utlysta anställningar, projekt och publikationer. Temasidor som presenterar utbildningshistoriska föreningar och tidskrifter & skriftserier, samt de nordiska utbildningshistoriska konferenserna och Nordic Journal of Educational History tillkommer också.

Utskick 230124

1. NJEDH: SPECIAL ISSUE: EXPLORING THE HISTORY OF KNOWLEDGE AND EDUCATION 2. VÄGVAL I SKOLAN, ”VINTERNUMMER” 3. WORKSHOP: EDUCATION AND DEVELOPMENT IN HISTORY: NEW DATA AND METHODS 4. DOKTORANDPLATS: HISTORIA INOM UTBILDNINGSVETENSKAPLIGA STUDIER, SÖDERTÖRN 5. PUBLIKATIONER 1. NJEDH: SPECIAL ISSUE: EXPLORING THE HISTORY OF KNOWLEDGE AND EDUCATION Introduction: Exploring Histories of Knowledge and Education, Björn…

Utskick 221219

1. ECER 2023, GLASGOW, 21- 22 AUGUST 2023 2. 55. ÅRBOG FRA SELSKABET FOR SKOLE- OG UDDANNELSESHISTORIE (2021, OPEN ACCESS) 3. CFP: ISCHE 44: HISTORIES OF EDUCATION AND REFORM: TRADITIONS, TENSIONS AND TRANSITIONS, ISCHE 44, BUDAPEST, HUNGARY, 18-21 JULY 2023 4. VET&CULTURE WORKSHOP 27.-29.9.2023 IN OSLO 5. SUMMER DAYS OF HISTORY AND PHILOSOPHY OF EDUCATION…

Tillsammans med utskicket utgör alltså hemsidan ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.

Sedan 2008 är Johannes Westberg, professor vid universitetet i Groningen, koordinator för nätverket. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan, kan kontakta honom genom <b.a.j.westberg@rug.nl>

Vidare läsning
För en internationell sammanställning av utbildningshistoriska resurser (tidskrifter, podcasts, kurser etc.), se H-Education>>. För översikter av den svenska och nordiska utbildningshistoriska forskningen finns en rad artiklar online att tillgå. Dessa inkluderar följande:

Larsson, Esbjörn. Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning. Uddannelseshistorie, 50 (2016), 91–106.

Lindmark, Daniel. Educational History in the Nordic Region: Reflections from a Swedish PerspectiveEspacio, Tiempo y Educación 2, no. 2 (2015): 7-22.

Westberg, Johannes, Vad är utbildningshistoria? : Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet. Utbildning och Demokrati, 26, nr. 3 (2017), 7–37.

[uppdaterad 2022-08-24]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

  • Utskick 211221

    1. ”DEN SISTA LÄRARHÖGSKOLAN”, VÄGVAL NR 3-4 / 2021 2. SLÆGTSFORSKERNES BIBLIOTEKS DIGITALISERINGSPROJEKT – DANSK SKOLEHISTORIE. 3. NYTT NUMMER AV NORDIC JOURNAL OF EDUCATIONAL HISTORY 4. PUBLIKATIONER 1. ”DEN SISTA LÄRARHÖGSKOLAN”, VÄGVAL NR 3-4 / 2021 Inledning Magnus Hultén Lärarhögskolan från vaggan till graven Erland Ringborg Från lärarkandidat till prorektor Astrid Pettersson Lärarhögskolans uppgång och […] Read more

  • Utskick 211118

    1. DOKTORANDTJÄNSTER: FAMILJEHEMSVÅRDENS HISTORIA OCH BARNPSYKIATRINS HISTORIA (TEMA BARN, LIU) 2. DOKTORANDTJÄNSTER PEDAGOGIK, HISTORIEDIDAKTIK M.M.: MALMÖ UNIVERSITET 3. WORKSHOP: WOMEN AND EDUCATION FEBRUARY 24TH AND 25TH, 2022 AARHUS UNIVERSITY 4. CfP: ISCHE 43 – HISTORIES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES 5. PUBLIKATIONER 1. DOKTORANDTJÄNSTER: FAMILJEHEMSVÅRDENS HISTORIA OCH BARNPSYKIATRINS HISTORIA (TEMA BARN, LIU) Vi på tema Barn utlyser […] Read more

  • Utskick 211015

    1. CfP: UDDANNELSESHISTORIE 2022: TEMANUMMER OM GRUNDTVIG OG SKOLEN 2. CfA: 12TH HISTORY OF EDUCATION DOCTORAL SUMMER SCHOOL (HEDSS), MADRID, JUNE 9­–12, 2022 3. CfP: ESSHC 2023 – GÖTEBORG 4. SYMPOSIA: THE SCHOOL STUDENT MOVEMENT IN FINLAND AND SWEDEN: TRANSNATIONAL AND COMPARATIVE PERSPECTIVES. 5. CONFERENCE: BILDUNG-GOSPEL: A SALVATION TO WICKED PROBLEMS? 6. PUBLIKATIONER 1. CfP: […] Read more

  • Utskick 210917

    1. DOKTORANDPLATS/ER I HISTORIA OCH HISTORIEDIDAKTIK (MALMÖ) 2. DEADLINE OCTOBER 1: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 3. VACANCY: FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK/ UTDANNINGSHISTORIE, TRONDHEIM 4. PUBLIKATIONER 1. DOKTORANDPLATS/ER I HISTORIA OCH HISTORIEDIDAKTIK (MALMÖ) Anställningen är placerad vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet. Inom institutionen finns tre lärarutbildningsämnen med inriktning mot åk 7-9 och gymnasiet: historia […] Read more

  • Utskick 210817

    1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) 2. DEADLINE OCTOBER 1: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 3. PUBLIKATIONER 1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) Den utlyste stillingen i pedagogikk er rettet mot det utdanningshistoriske og utdanningspolitiske feltet, og kan tematisk strekke seg fra grunnskole til høyere utdanning. Nedslagsfeltet er reformer og reformarbeid i Norge […] Read more

  • Utskick 210623

    1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES (AARHUS) 2. REGISTRATION OPENS JULY 1: THE 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 2022 (AALBORG) 3. PUBLIKATIONER 1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES. DPU/Aarhus University in Copenhagen, Denmark. 22.-24. September 2021 Informed by recent theories of affects, relations, materialities, and entanglements the field of the history […] Read more

  • Utskick 211221

    1. ”DEN SISTA LÄRARHÖGSKOLAN”, VÄGVAL NR 3-4 / 2021 2. SLÆGTSFORSKERNES BIBLIOTEKS DIGITALISERINGSPROJEKT – DANSK SKOLEHISTORIE. 3. NYTT NUMMER AV NORDIC JOURNAL OF EDUCATIONAL HISTORY 4. PUBLIKATIONER 1. ”DEN SISTA LÄRARHÖGSKOLAN”, VÄGVAL NR 3-4 / 2021 Inledning Magnus Hultén Lärarhögskolan från vaggan till graven Erland Ringborg Från lärarkandidat till prorektor Astrid Pettersson Lärarhögskolans uppgång och […] Read more

  • Utskick 211118

    1. DOKTORANDTJÄNSTER: FAMILJEHEMSVÅRDENS HISTORIA OCH BARNPSYKIATRINS HISTORIA (TEMA BARN, LIU) 2. DOKTORANDTJÄNSTER PEDAGOGIK, HISTORIEDIDAKTIK M.M.: MALMÖ UNIVERSITET 3. WORKSHOP: WOMEN AND EDUCATION FEBRUARY 24TH AND 25TH, 2022 AARHUS UNIVERSITY 4. CfP: ISCHE 43 – HISTORIES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES 5. PUBLIKATIONER 1. DOKTORANDTJÄNSTER: FAMILJEHEMSVÅRDENS HISTORIA OCH BARNPSYKIATRINS HISTORIA (TEMA BARN, LIU) Vi på tema Barn utlyser […] Read more

  • Utskick 211015

    1. CfP: UDDANNELSESHISTORIE 2022: TEMANUMMER OM GRUNDTVIG OG SKOLEN 2. CfA: 12TH HISTORY OF EDUCATION DOCTORAL SUMMER SCHOOL (HEDSS), MADRID, JUNE 9­–12, 2022 3. CfP: ESSHC 2023 – GÖTEBORG 4. SYMPOSIA: THE SCHOOL STUDENT MOVEMENT IN FINLAND AND SWEDEN: TRANSNATIONAL AND COMPARATIVE PERSPECTIVES. 5. CONFERENCE: BILDUNG-GOSPEL: A SALVATION TO WICKED PROBLEMS? 6. PUBLIKATIONER 1. CfP: […] Read more

  • Utskick 210917

    1. DOKTORANDPLATS/ER I HISTORIA OCH HISTORIEDIDAKTIK (MALMÖ) 2. DEADLINE OCTOBER 1: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 3. VACANCY: FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK/ UTDANNINGSHISTORIE, TRONDHEIM 4. PUBLIKATIONER 1. DOKTORANDPLATS/ER I HISTORIA OCH HISTORIEDIDAKTIK (MALMÖ) Anställningen är placerad vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet. Inom institutionen finns tre lärarutbildningsämnen med inriktning mot åk 7-9 och gymnasiet: historia […] Read more

  • Utskick 210817

    1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) 2. DEADLINE OCTOBER 1: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 3. PUBLIKATIONER 1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) Den utlyste stillingen i pedagogikk er rettet mot det utdanningshistoriske og utdanningspolitiske feltet, og kan tematisk strekke seg fra grunnskole til høyere utdanning. Nedslagsfeltet er reformer og reformarbeid i Norge […] Read more

  • Utskick 210623

    1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES (AARHUS) 2. REGISTRATION OPENS JULY 1: THE 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 2022 (AALBORG) 3. PUBLIKATIONER 1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES. DPU/Aarhus University in Copenhagen, Denmark. 22.-24. September 2021 Informed by recent theories of affects, relations, materialities, and entanglements the field of the history […] Read more