Det utbildningshistoriska nätverket

I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning på initiativ av professor Donald Broady. Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden. Nätverket samarbetar också med NERA Network 11 ”Historical research”.

Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 270 medlemmar. Utskicken har samlats på denna hemsida sedan 2012, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter. Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning. Sidans sökfunktion, kategorier och etiketter gör det möjligt att navigera exempelvis bland tidigare utbildningshistoriska konferenser, utlysta anställningar, projekt och publikationer. Temasidor som presenterar utbildningshistoriska föreningar och tidskrifter & skriftserier, samt de nordiska utbildningshistoriska konferenserna och Nordic Journal of Educational History tillkommer också.

Utskick 230426

1. UTLYSNING: DOKTORANDPLATS I KARLSTAD 2. UTBILDNINGSHISTORIA VID SVENSKA HISTORIKERMÖTET 2023 3. PUBLIKATIONER 1. UTLYSNING: DOKTORANDPLATS I KARLSTAD Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap vid Karlstads universitet utlyser en plats inom forskarutbildningen med avslutning doktorsexamen i historia vid institutionen för samhälls-och kulturvetenskap. Ämnet historia utgör tillsammans med kulturstudier, religion, samhällskunskap, risk- och miljöstudier och statsvetenskap institutionen…

Utskick 230225

1. CfP: COMMISSION FOR HISTORY OF EDUCATION AT THE GERMAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (GERA): FREEDOM AND EQUALITY: CONFLICTS IN THE HISTORY OF EDUCATION 2. KUNSKAPSHISTORISK SOMMARSKOLA I LUND 3. NEW BOOK ON CATECHISM PRIMERS IN THE NORDICS 4. PUBLIKATIONER 1. CfP: COMMISSION FOR HISTORY OF EDUCATION AT THE GERMAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION (GERA): FREEDOM AND…

Tillsammans med utskicket utgör alltså hemsidan ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.

Sedan 2008 är Johannes Westberg, professor vid universitetet i Groningen, koordinator för nätverket. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan, kan kontakta honom genom <b.a.j.westberg@rug.nl>

Vidare läsning
För en internationell sammanställning av utbildningshistoriska resurser (tidskrifter, podcasts, kurser etc.), se H-Education>>. För översikter av den svenska och nordiska utbildningshistoriska forskningen finns en rad artiklar online att tillgå. Dessa inkluderar följande:

Larsson, Esbjörn. Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning. Uddannelseshistorie, 50 (2016), 91–106.

Lindmark, Daniel. Educational History in the Nordic Region: Reflections from a Swedish PerspectiveEspacio, Tiempo y Educación 2, no. 2 (2015): 7-22.

Westberg, Johannes, Vad är utbildningshistoria? : Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet. Utbildning och Demokrati, 26, nr. 3 (2017), 7–37.

[uppdaterad 2022-08-24]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

  • Utskick 210817

    1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) 2. DEADLINE OCTOBER 1: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 3. PUBLIKATIONER 1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) Den utlyste stillingen i pedagogikk er rettet mot det utdanningshistoriske og utdanningspolitiske feltet, og kan tematisk strekke seg fra grunnskole til høyere utdanning. Nedslagsfeltet er reformer og reformarbeid i Norge… Read more

  • Utskick 210623

    1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES (AARHUS) 2. REGISTRATION OPENS JULY 1: THE 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 2022 (AALBORG) 3. PUBLIKATIONER 1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES. DPU/Aarhus University in Copenhagen, Denmark. 22.-24. September 2021 Informed by recent theories of affects, relations, materialities, and entanglements the field of the history… Read more

  • Utskick 210517

    1. TVÅ UNIVERSITETSLEKTORER I HISTORIA VID UMEÅ UNIVERSITET 2. POSTDOC: HISTORIZISING INTELLIGENCE (OSLO) 3. UPPDATERAD WEBBPLATS: LÄRARNAS HISTORIA 4. PUBLIKATIONER 1. TVÅ UNIVERSITETSLEKTORER I HISTORIA VID UMEÅ UNIVERSITET Umeå universitet lyser ut två universitetslektorat i historia. Det ena innehåller 60 procents forsknings- och kompetensutvecklingstid i fyra år inriktad mot historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (utbildningshistoria eller… Read more

  • Utskick 210416

    1. CfP: RECONFIGURING TIMESPACES OF CHILDHOOD (TAMPERE HUB) 2. CfP: ESSHC 2022, GÖTEBORG 3. CfP: HISTORY OF INTELLECTUAL CULTURE: INTERNATIONAL YEARBOOK OF KNOWLEDGE AND SOCIETY 4. PUBLIKATIONER 1. CONFERENCE: RECONFIGURING TIMESPACES OF CHILDHOOD (TAMPERE HUB) Conference: Reconfiguring Timespaces of Childhood (Tampere Hub) of Spinning the Sticky Threads of Childhood Memories From Cold War to Anthropocene… Read more

  • Utskick 210317

    1. VÄGVAL NR 4 / 2020: LÄROBÖCKER, PANDEMIER OCH FRAMTIDEN 2. ANNUAL MEETING OF THE FINNISH SOCIETY FOR HISTORY AND PHILOSOPHY OF EDUCATION (FSHPE) 3. ONLINE SEMINAR SERIES: THE LONG 20TH CENTURY EDUCATION REFORM 4. PUBLIKATIONER 1. VÄGVAL NR 4 / 2020: LÄROBÖCKER, PANDEMIER OCH FRAMTIDEN Inledning JAKOB EVERTSSON Läroböcker på samiska – En diskussion… Read more

  • Utskick 210210

    1. NORDISK SOMMARSKOLA I KUNSKAPSHISTORIA 2. LEKTORAT: CONTEMPORARY HISTORY OF PEDAGOGICAL INSTITUTIONS AND EDUCATIONAL CONCEPTS, KU LEUVEN 3. CfP: SPINNING THE STICKY THREADS OF CHILDHOOD MEMORIES 4. ÅRHUS: TWO PHD FELLOWSHIPS IN COMPARATIVE STUDIES ON THE RISE OF NEO-NATIONALISM IN EUROPEAN HIGHER EDUCATION 5. SEMINARIUM: ”UNIVERSITETETS SAMTIDSHISTORIA: NYA PERSPEKTIV PÅ SKANDINAVIEN” 6. CfP: 13th NORDIC… Read more

  • Utskick 210817

    1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) 2. DEADLINE OCTOBER 1: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 3. PUBLIKATIONER 1. FØRSTEAMANUENSIS I PEDAGOGIKK, UDDANNINGSHISTORIE (NTNU, TRONDHEIM) Den utlyste stillingen i pedagogikk er rettet mot det utdanningshistoriske og utdanningspolitiske feltet, og kan tematisk strekke seg fra grunnskole til høyere utdanning. Nedslagsfeltet er reformer og reformarbeid i Norge… Read more

  • Utskick 210623

    1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES (AARHUS) 2. REGISTRATION OPENS JULY 1: THE 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE 2022 (AALBORG) 3. PUBLIKATIONER 1. PhD-COURSE: WRITING EDUCATIONAL HISTORY. DEVELOPING NEW METHODOLOGIES. DPU/Aarhus University in Copenhagen, Denmark. 22.-24. September 2021 Informed by recent theories of affects, relations, materialities, and entanglements the field of the history… Read more

  • Utskick 210517

    1. TVÅ UNIVERSITETSLEKTORER I HISTORIA VID UMEÅ UNIVERSITET 2. POSTDOC: HISTORIZISING INTELLIGENCE (OSLO) 3. UPPDATERAD WEBBPLATS: LÄRARNAS HISTORIA 4. PUBLIKATIONER 1. TVÅ UNIVERSITETSLEKTORER I HISTORIA VID UMEÅ UNIVERSITET Umeå universitet lyser ut två universitetslektorat i historia. Det ena innehåller 60 procents forsknings- och kompetensutvecklingstid i fyra år inriktad mot historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (utbildningshistoria eller… Read more

  • Utskick 210416

    1. CfP: RECONFIGURING TIMESPACES OF CHILDHOOD (TAMPERE HUB) 2. CfP: ESSHC 2022, GÖTEBORG 3. CfP: HISTORY OF INTELLECTUAL CULTURE: INTERNATIONAL YEARBOOK OF KNOWLEDGE AND SOCIETY 4. PUBLIKATIONER 1. CONFERENCE: RECONFIGURING TIMESPACES OF CHILDHOOD (TAMPERE HUB) Conference: Reconfiguring Timespaces of Childhood (Tampere Hub) of Spinning the Sticky Threads of Childhood Memories From Cold War to Anthropocene… Read more

  • Utskick 210317

    1. VÄGVAL NR 4 / 2020: LÄROBÖCKER, PANDEMIER OCH FRAMTIDEN 2. ANNUAL MEETING OF THE FINNISH SOCIETY FOR HISTORY AND PHILOSOPHY OF EDUCATION (FSHPE) 3. ONLINE SEMINAR SERIES: THE LONG 20TH CENTURY EDUCATION REFORM 4. PUBLIKATIONER 1. VÄGVAL NR 4 / 2020: LÄROBÖCKER, PANDEMIER OCH FRAMTIDEN Inledning JAKOB EVERTSSON Läroböcker på samiska – En diskussion… Read more

  • Utskick 210210

    1. NORDISK SOMMARSKOLA I KUNSKAPSHISTORIA 2. LEKTORAT: CONTEMPORARY HISTORY OF PEDAGOGICAL INSTITUTIONS AND EDUCATIONAL CONCEPTS, KU LEUVEN 3. CfP: SPINNING THE STICKY THREADS OF CHILDHOOD MEMORIES 4. ÅRHUS: TWO PHD FELLOWSHIPS IN COMPARATIVE STUDIES ON THE RISE OF NEO-NATIONALISM IN EUROPEAN HIGHER EDUCATION 5. SEMINARIUM: ”UNIVERSITETETS SAMTIDSHISTORIA: NYA PERSPEKTIV PÅ SKANDINAVIEN” 6. CfP: 13th NORDIC… Read more