I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning på initiativ av professor Donald Broady. Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden. Nätverket samarbetar också med NERA Network 11 ”Historical research”.
Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick (som når över 300 medlemmar), och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning: här samlas tidigare utskick och information om utbildningshistoriska konferenser, workshops, föreningar och tidskrifter. Tillsammans med utskicken utgör alltså hemsidan ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör utskicken en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.
Det utbildningshistoriska nätverket är en registrerad ideell förening. Sedan 2008 är Johannes Westberg, professor vid universitetet i Groningen, koordinator för nätverket. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller vill sprida information av utbildningshistorisk relevans, kan kontakta honom genom <b.a.j.westberg@rug.nl>
Vidare läsning
Det utbildningshistoriska nätverket, och de forskningsgrupper som nätverket knyter samman, presenteras i jubileumsvolymen Utbildningshistorisk forskning under 2000-talet (2025). För en internationell sammanställning av utbildningshistoriska resurser (tidskrifter, podcasts, kurser etc.), se H-Education>>. För översikter av den svenska och nordiska utbildningshistoriska forskningen finns en rad artiklar online att tillgå. Dessa inkluderar följande:
Larsson, Esbjörn. Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning. Uddannelseshistorie, 50 (2016), 91–106.
Lindmark, Daniel. Educational History in the Nordic Region: Reflections from a Swedish Perspective. Espacio, Tiempo y Educación 2, no. 2 (2015): 7-22.
Westberg, Johannes. Vad är utbildningshistoria? : Ett forskningsfälts historia, framtid och relation till pedagogikämnet. Utbildning och Demokrati, 26, nr. 3 (2017), 7–37.
Westberg, Johannes. Bright Nordic Lights: a revitalised interdisciplinary history of education in the massified higher education of the Nordics, History of Education, 52: 2-3 (2023).
What People Say
Only history can penetrate under the surface of our present educational system; only history can analyse it; […] only history, in a word, can bring us to the long chain of causes and effects of which it is the result
E. Durkheim
Many educational problems have deep roots in the past, and many solutions have been tried before. If some ”new” ideas have already been tried, and many have, why not see how they fared in the past?
Tyack and Cuban
There used to be an official called the ‘Remembrance”. The title was actually a euphemism for debt collector. The official’s job was to remind people of what they would have liked to forget. One of the most important functions of the historian is to be a remembrancer.
P. Burke
”The past is never dead. It’s not even past.
W. Faulkner