1. **SAVE THE DATE: THE 9TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE (2025)**
2. UNIKT KÄLLMATERIAL FRÅN 1503
3. CfP: 14th HISTORY OF EDUCATION DOCTORAL SUMMER SCHOOL
4. UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIESERIER ONLINE
5. NOBELPRIS TILL EKONOM- OCH UTBILDNINGSHISTORIKER: C. GOLDIN
6. CfP: UDDANNELSESHISTORIE 2024. TEMA: KVINDER OG VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
7. CfP: NERA 2024 – NETWORK 11 (HISTORICAL RESEARCH)
8. ULYSNING: DOKTORANDTJÄNST, UPPSALA UNIVERSITET
9. PUBLIKATIONER
1. SAVE THE DATE: THE 9TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE (2025)
The 9th Nordic Education History Conference will be held at Stockholm University in 2025. This marks (almost) twenty years since the last time the conference was held in Stockholm in 2006, when the conference featured keynotes by Martin Lawn (Edinburgh) and Christina Florin (Stockholm). The conference program from 2006 is available here: https://utbildningshistoria.se/nordiska-konferenser/
The theme of the 2025 conference will be “Power and Resistance”. The program for the 2025 conference is under elaboration, but the dates have been decided: 14-16 May, 2025.
More information concerning deadline for submission of panel and paper proposals etc. will follow.
All and any questions may be answered by the organizers Joakim Landahl and Johanna Ringarp.
2. UNIKT KÄLLMATERIAL FRÅN 1503
Uppsala universitetsbibliotek har hittat ett unikt officiellt dokument från Uppsala universitets allra äldsta historia. Dokumentet är ett studieintyg från 1503 och är särskilt värdefullt eftersom det finns mycket få källor som kan berätta om universitetets första tid.
Inga officiella handlingar i original från universitetets äldsta tid är kända förutom universitetets privilegiebrev, 1477 och den äldsta bevarade studentmatrikeln, 1595. Några föreläsningsanteckningar från 1480-talet finns bevarade och nu detta studieintyg som ger ny information om undervisningen vid universitetet.
I studentintyget kan man läsa att: ”den hedervärde ynglingen” Henningus Ghetelen för baccalaureus-examen deltagit i följande föreläsningar: Textus priorum, De anima, Vetus ars, Petrus Hispanus och ”Sphera materialis”, som handlade om metafysik, logik, fysik inklusive himlakropparna och själen. Ghetelen har också genomfört ”övningar” över dessa texter, ungefär seminarier där studenterna övade sig på texten med hjälp av instuderingsfrågor. Detta har han enligt intyget gjort till full belåtenhet. Han har också under två års tid på berömvärt vis fullgjort övrigt som hör till examen. Intyget är daterat 21/8 1503 och beseglat med artes-fakultetens sigill, ungefär motsvarande Filosofiska fakulteten.
För mer information, se https://www.ub.uu.se/om-biblioteket/fler-nyheter/nyhet/?id=21038&typ=artikel
3. CfP: 14th HISTORY OF EDUCATION DOCTORAL SUMMER SCHOOL
Danish School of Education, Campus Emdrup in Copenhagen, Aarhus University, Denmark
6–8 June, 2024
This conference invites applications from postgraduate students in the history of education with an interest in the histories of educational spaces and discourses and new ways of working with images, artefacts, and archives. Leading international historians of education will give lectures and workshops, and offer advice concerning the research process. There will be opportunities for students to discuss their dissertation projects with fellow doctoral candidates and receive comments from prominent scholars in the field.
The summer school started as an EERA pilot project and is the fourteenth conference in a series of successful events that started in Ghent in 2010 and was followed by meetings in Birmingham 2011, Lisbon 2012, Hamburg 2013, Umeå 2014, Luxembourg 2015, Groningen 2016, Porto Conte 2017, Riga 2018, Liverpool 2019, Lyon 2021, Madrid 2022 and Zürich 2023. This session of the summer school is organized by the Danish School of Education at Aarhus University and will be held at Campus Emdrup in Copenhagen. The conference is supported by Stichting Paedagogica Historica, History of Education Society, UK, European Educational Research Association (EERA), International Standing Conference for the History of Education (ISCHE), Danish School of Education, Aarhus University, The Centre for Danish Educational History, Aarhus University
The number of participants is limited to 25 students. The conference language is English. Participation in the conference is free of charge. Accommodation and meals will be provided, but delegates will have to cover the cost for their travel to Copenhagen. ISCHE travel bursaries are available to students from low-GDP countries.
Closing date for applications is 31 December 2023. Successful applicants will be notified in February 2024. For more information about the summer school and how to apply, please see: https://eera-ecer.de/seasonschools/2024-histories-of-education-summer-school
4. UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIESERIER
Efter Covid-19 pandemin, har allt fler utbildningshistoriskt relevanta seminarier börjat att ges i hybridform. För några seminarieserier som är tillgängliga också online, se nedan. Om fler bör läggas till denna lista, kontakta Johannes Westberg.
UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIET, UPPSALA UNIVERSITET. Kontaktperson: Esbjörn Larsson, esbjorn.larsson@edu.uu.se
Program: https://www.edu.uu.se/forskning/utbildningshistoria/seminarier/
Upcoming seminar:
9 november – paper by Anne Berg & Johanna Ringarp
UTBILDNINGSHISTORISKA SEMINARIET VID HÖGSKOLAN DALARNA. Kontaktperson: Madeleine Michaëlsson <mmh@du.se
Nästkommande seminarier:
Onsdag 29 november 2023 kl. 13.15–15.00
Samtal med seniorprofessor Lars Petterson om Utbildningshistoria vid Högskolan Dalarna – dåtid, nutid och framåtblickande.
Onsdag 13 december 2023 kl. 13.15–15.00
Presentation av avhandlingsprojekt: Agnes Hamberger, doktorand i utbildningssociologi vid Uppsala universitet.
Onsdag 10 januari 2024 kl. 13.15–15.00 i Ekeby
Textseminarium: Madeleine Michaëlsson presenterar delanalys i studien Pedagogiskt arbete som forskningsområde
KUNSKAPSHISTORISKA SEMINARIET, LUND. Kontaktperson: Johan Östling, johan.ostling@hist.lu.se
Program: https://newhistoryofknowledge.com/events/seminar-series/
Upcoming seminar:
7 November, 13.15–15.00 (hybrid: LUX:A332 & Zoom)
Seminar: Research Infrastructure and Transkribus: The Project “Voices of the People: A Digital Platform for 18th-Century Petitions”, Nina Javette Koefoed (Aarhus)
RESEARCH MEETINGS IN EDUCATION IN CULTURE, RIJKSUNIVERSITEIT GRONINGEN
Kontaktperson: Johannes Westberg, b.a.j.westberg@rug.nl
Program: https://www.rug.nl/research/nieuwenhuisinstitute/education-in-culture/events
Upcoming seminar:
Monday 27 November 2023 – N.0068 Sotiria Grek (Edinburgh), Joakim Landahl (Stockholm) and Christian Lundahl (Örebro) – “Torsten Husén and the Internationalisation of Educational Research for Policy”
HISTORY OF EDUCATION SEMINAR AT IHR (Institute of Historical Research), convened by Professor Mark Freeman and Professor Gary McCulloch. Kontakt: ioe.ichre@ucl.ac.uk
Program: https://www.history.ac.uk/seminars/history-education
5. NOBELPRIS TILL EKONOM- OCH UTBILDNINGSHISTORISKER: C. GOLDIN
Mycket glädjande gick årets Nobelpris i ekonomi (Sveriges riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne) till Claudia Goldin, som gjort stora insatser genom sin forskning om utbildning, genus och arbetsmarknad. För utbildningshistoriker står kanske framförallt hennes studier av amerikanska high schools, och expansionen av post-primär utbildning ut, tillsammans med hennes analyser av kvinnors förändrade möjligheter inom utbildning, och hur dessa påverkat arbetsmarknaden. Några goda ingångar till hennes forskning:
Goldin, Claudia. "The Human-Capital Century and American Leadership: Virtues of the Past." The Journal of Economic History 61, no. 2 (2001), 263-92.
Goldin, Claudia. "The Quiet Revolution That Transformed Women's Employment, Education, and Family." The American Economic Review 96, no. 2 (2006), 1-21.
Goldin, Claudia and Lawrence Katz. "Mass Secondary Schooling and the State: The Role of State Compulsion in the High School Movement." In Understanding Long-Run Economic Growth: Geography, Institutions, and the Knowledge Economy, edited by Dora L. Costa and Naomi R. Lamoreaux, 275-310. Chicago: University of Chicago Press, 2011.
6. CfP: UDDANNELSESHISTORIE 2024. TEMA: KVINDER OG VIDEREGÅENDE UDDANNELSER
I 1874 ansøgte Nielsine Nielsen, som den første danske kvinde, om at måtte tage studentereksamen, så hun kunne få adgang til universitetet i København. Nielsens ansøgning vakte opsigt og igangsatte en længerevarende debat om kvinders adgang til uddannelse. Nielsens ansøgning blev accepteret, og Københavns Universitet endte efterfølgende med at anbefale, at kvinder fik adgang. Nielsen blev i 1877 landets første kvindelige student, og samme år begyndte hun at studere lægevidenskab. Otte år senere kunne hun kalde sig Danmarks første kvindelige akademiker og læge. Nielsen mødte modstand mod sine ønsker og drømme om en videnskabelig karriere. Hun blev praktiserende læge – og kvindesagsforkæmper.
Nielsine Nielsens historie er et eksempel, hvor køn har spillet central en rolle for kvinders adgang til og mulighed for uddannelse ud over grundskolen. Fra 1950’erne var det i Danmark et politisk mål at skabe lige adgang til uddannelse for såvel arbejderdatteren som lægesønnen som led i udviklingen af velfærdssamfundet. Adgang for alle til uddannelse blev således et spørgsmål om uddannelsesretfærdighed. 1970’erne og 1980’ernes kvindebevægelse satte politisk fokus på at øge kvinders adgang til uddannelser og jobs. Et resultat af denne målrettede indsats er, at kvinder nu udgør flertallet af studerende på en række tidligere mandsdominerede ddannelser. Denne tendens ses på tværs af de nordiske lande. Peger disse tal i sig selv på en succeshistorie, hvor kvinder har overhalet mændene? Eller er der stadig udfordringer for kvinder, når det gælder uddannelsesmuligheder?
I anledning af 150-året for Nielsine Nielsens ansøgning vil årbogen Uddannelseshistorie sætte fokus på forskellige aspekter af temaet danske (og nordiske) kvinder og uddannelser fra antikken til i dag. Derfor har dette temanummer fokus på kvindernes levede erfaringer med kønnede processer i det danske (og nordiske) uddannelsessystem både historisk og aktuelt. Bidragene kan handle om, men er ikke begrænset til, fx kvinders vej til korte, mellemlange og lange videregående uddannelser og erfaringer med at være i uddannelse. Det kan også være forskellige aspekter i og omkring kvinders uddannelsesliv, betydningen af sociale og faglige relationer og netværk, udvikling af forskningsmiljøer, karrierevalg mv. Vi ønsker også bidrag, som ikke alene undersøger kvinders erfaringer med uddannelse ud fra kønskategorien (sex-gender), men også ud fra et intersektionelt perspektiv, med fokus på, hvordan de kønnede processer har spillet sammen med fx klasse, race, seksualitet, religion mv. På tilsvarende måde ønsker vi også bidrag, der har udspring i kendte som i nye teoretiske tilgange, ligesom i forskellige tilgange til køn.
Forslag til artikler i form af et kort abstract (max 350 ord) dsendes til temaredaktionen: Amalie Olga Lyngsted (AMLY@sa.dk), Jin Hui Li (jhl@ikl.aau.dk) og Maria Simonsen (simonsen@dps.aau.dk) senest 1. februar 2024. Der kan forventes svar senest 15. februar 2024.
Artiklerne skal være forfattet på et skandinavisk sprog eller engelsk og omfatte mellem 15-18 sider à 2400 anslag. Skrivevejledningen skal følges. Deadline for indlevering af endelig artikel er 15. juni 2024. Uddannelseshistorie 2024 udkommer i december 2024. Alle artikler bedømmes i dobbelt peer review.
7. CfP: NERA 2024 – NETWORK 11 (HISTORICAL RESEARCH)
Network 11 (Historical research) within NERA encourage you to submit a proposal for session papers or symposia on the topic of history of education for NERA 2024 conference, which takes place in Malmö, Sweden, between March 6th to 8th. Deadline for abstract submission: November 5th 2023.
For further details see the official call for papers: https://nfpf.net/blog/2023/06/16/nera-2024-conference-at-malmo-university/
If you have any queries you are more than welcome to contact the conveners of Network 11 Historical research.
Petter Sandgren (petter.sandgren@edu.su.se)
Merethe Roos (merethe.roos@usn.no)
8. ULYSNING: DOKTORANDTJÄNST, UPPSALA UNIVERSITET
Doktorand i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. Slutdatum för ansökan: 23 november 2023.
Utbildningssociologi utforskar bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande i relation till andra delar av samhället och till genomgripande samhälleliga processer. Till grund för utbildningssociologin ligger mer generella sociologiska och historievetenskapliga forskningstraditioner. Forskarutbildningen i utbildningssociologi bedrivs i anslutning till forskningsgrupper Studier i utbildnings- och kultursociologi (SEC) och Uppsala Studies of History and Education (SHED).
Om forskningen inom SEC: http://www.skeptron.uu.se/broady/sec/index.htm
Om forskningen inom SHED: https://www.edu.uu.se/forskning/utbildningshistoria/
Har du frågor forskarutbildningen i utbildningssociologi? Hör av dig till studierektor David Sjögren: david.sjogren@edu.uu.se
Läs mer om tjänsten här: https://www.edu.uu.se/jobba-hos-oss/?positionId=669046
9. PUBLIKATIONER
Blåvarg, Ebba Christina (2023). Psykologi på schemat: Formeringen av ett skolämne, 1960–2015. Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2023
Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-221808
Høyland Mork, Anne Helene (2023) The why, what, and how, of history education in Norwegian and Swedish history curricula for upper secondary schools (approximately 1920–1960), Scandinavian Journal of History, DOI: 10.1080/03468755.2023.2258144
Høyland Mork, Anne Helene (2023), “An ‘Acropolis’ in miniature” and a house that “must be filled with spirit and content”: Ideals of Bildung in the building of two Scandinavian schools in the 1920s”, in Alvestad, K.C., Nordberg, K.H., & Roll-Hansen, H. (Eds.). (2023). New Perspectives on Educational Resources: Learning Materials Beyond the Traditional Classroom. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003322696
Mårald, Bert (2023). Läroverken in memoriam: en studie av kulturmiljö, pedagogik och politik under 100 år. Möklinta: Gidlunds förlag.
Nordberg, Kari, "Teaching about pornography: A historical perspective on educational resources", in Alvestad, K.C., Nordberg, K.H., & Roll-Hansen, H. (Eds.). (2023). New Perspectives on Educational Resources: Learning Materials Beyond the Traditional Classroom. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003322696
Ottosson, Mats Ola (2023). Lundaprofessorn som gynnade Uppsala: Jonas Stecksén och hans stora donation. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis.
Roos, Merethe, "Critical thinking in the 1950s: Language dispute, textbooks, and newspaper debates in a Norwegian upper secondary school", in Alvestad, K.C., Nordberg, K.H., & Roll-Hansen, H. (Eds.). (2023). New Perspectives on Educational Resources: Learning Materials Beyond the Traditional Classroom. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003322696
Ydesen, Christian, and Nanna Ramsing Enemann, 'The OECD’s Boundary Work in Education in the United States and Brazil: A Historical Comparative Analysis of Two Federal States', in Paola Mattei, and others (eds), The Oxford Handbook of Education and Globalization (2024; online edn, Oxford Academic, 23 Oct. 2023), https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197570685.013.10
Westberg, Johannes, Larsson, Germund (red.). Ny utbildningshistorisk forskning II: Nio bidrag från Forskarskolan i tillämpad utbildningshistoria. Uppsala: Uppsala Studies of History and Education (SHED); 2023. 189 p. (Utbildningshistoriska meddelanden). Available from: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-511423