Utskick 250401

1. TVÅ DOKTORANDPLATSER I PEDAGOGIK, ÖREBRO
2. UTLYSNING: EN KORTARE TJÄNST FÖR STUDERA KVINNOR PÅ KTH
3. AXEL HIRSCHS PRIS TILL ANDERS BURMAN
4. PUBLIKATIONER

1. TVÅ DOKTORANDPLATSER I PEDAGOGIK, ÖREBRO
Vid Örebro universitet är pedagogik är ett av de tolv ämnen som finns vid HumUS. Pedagogik är ett brett samhällsvetenskapligt ämne som har sitt fokus på bildnings-, kommunikations-, lärande- och socialisationsprocesser. Till de huvudaspekter som kan urskiljas hör dessa processers förutsättningar, utformning, innehåll och konsekvenser. Läroplansteori, didaktik, utbildningspolitik och utbildningshistoria har en stark förankring i forskningsämnet pedagogik vid Örebro universitet.

Två doktorandplatser har öppnats:

Doktorandplats 1: Anställningen är knuten till forskningsmiljön Utbildning och Demokrati, vilken samlar forskare som är verksamma inom bland annat läroplansteori, didaktik, utbildningshistoria och utbildningsfilosofi. Ett gemensamt nav är intresset för hur utbildning tar form i olika samhällskontexter.

Till den här doktorandplatsen söker vi dig som är intresserad av frågor kring utbildningspolicy och profession, som vill bidra med kunskap om hur utbildning konstruktivt kan bidra till utveckling för såväl individer som samhället. Denna inriktning kan exempelvis aktualisera frågor om hur utbildningspolitik utformas och förändras över tid, hur utbildningssystemet organiseras och regleras eller hur styrningen uttolkas och tar form i lokala praktiker. Det kan också handla om hur olika typer av förväntningar och villkor både kan möjliggöra och utmana lärares och skolledares professionsutövning, exempelvis skolans möjlighet att ta sig an komplexa samtidsutmaningar, som skolsegregation eller att kunna bidra till att stärka demokratin.

Ytterligare information om utbildningen och anställningen ges av professor Andreas Bergh, andreas.bergh@oru.se, eller forskningsadministratör Kicki Ekberg, kicki.ekberg@oru.se, tel. nr 019–301233. Se även https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/jobbannons/?jid=20250060

Doktorandplats 2: Anställningen är knuten till forskningsmiljön Specialpedagogik, Utveckling och Lärande (SpecUL). Den specialpedagogiska forskningen behandlar villkor för delaktighet och lärande ur ett samhälls-, organisations-, grupp- och individperspektiv. Forskningen omfattar frågor om bland annat tillgänglighet, inkludering och stödjande respektive hindrande faktorer i utbildningssystemet, inte minst utgående från tanken att förebygga svårigheter i utvecklings- och lärandeprocessen. Inom SpecUL har under den senaste tiden bedrivets studier om pedagogiska utredningar, elevhälsa, specifika lärandesvårigheter, professionell samverkan och specialpedagogikens historia. Specialpedagogik som disciplin och specialpedagoger respektive speciallärare som yrken har centrala roller för att realisera skolans kompensatoriska uppdrag. I detta sammanhang efterfrågas studier med innovativa teoretiska perspektiv och varierande metodiska ansatser, exempelvis interventions- eller fallstudier.

Ytterligare information om utbildningen och anställningen ges av professor Thomas Barow, thomas.barow@oru.se, eller forskningsadministratör Kicki Ekberg, kicki.ekberg@oru.se, tel. nr 019-301233. Se även https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/jobbannons/?jid=20250061

Sista ansökningsdag för båda tjänsterna är 2025-04-23.

2. UTLYSNING: EN KORTARE TJÄNST FÖR STUDERA KVINNOR PÅ KTH
Kungliga Tekniska högskolan (KTH) utlyser en kortare tjänst för studera kvinnor på KTH. Uppdraget syftar till att fylla kunskapsluckor sedan Boel Berners bok från 1997 och ett examensarbete samma år med titeln ”Från eftersatt till eftersökt”. Detta uppdrag är en del av KTH:s 200-årsfirande och kommer att bidra till en ny bok om högskolans historia. Vi välkomnar ansökningar från studenter eller nydisputerade inom historia och genusstudier.

För mer information, kontakta Nina Wormbs: nina@kth.se

Länk till annons: https://www.kth.se/lediga-jobb/807354?l=sv

3. AXEL HIRSCHS PRIS TILL ANDERS BURMAN
Svenska Akademien har beslutat tilldela Anders Burman, Daniel Pedersen och Sverker Sörlin Axel Hirschs pris för år 2025. Prisbeloppet är på 125 000 kronor vardera.

Anders Burman, född 1971 och bosatt i Stockholm, är idéhistoriker. Han har arbetat som lärare och forskare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola och är nu professor i idéhistoria vid Södertörns högskola.

Till hans många bidrag till det utbildningshistoriska forskningsfältet hör ”Pedagogikens idéhistoria” (2nd ed 2019) och de samredigerade antologierna ”1968 och pedagogiken” (2020), samt ”Pedagogikens politik: Utbildningsforskning och utbildningspolitik under efterkrigstiden” (2024). Häromåret publicerade han också den uppmärksammade boken ”Den sista idealisten. Viktor Rydberg och hans tid” (2024).

För mer information, se https://www.svenskaakademien.se/press/axel-hirschs-pris-2025

4. PUBLIKATIONER
Andersson Hult, L., & Persson, A. (2025). Exploring civics in early 20th century Sweden: A study of final exam questions at four teacher training colleges between 1915 and 1937. JSSE – Journal of Social Science Education, 24(1). https://doi.org/10.11576/jsse-7454

Almqvist Nielsen, L. (2025). Förhistorisk tid i skolan: Historiekulturella, arkeologiska och didaktiska perspektiv på läroböcker, undervisningsfilm och platsbesök cirka 1900—2020 (PhD dissertation, Karlstads universitet). https://doi.org/10.59217/pymx8634

Björck, Henrik. 2025. Vetenskapshistorisk hattparad I-II: Forskarutbildningarna i det svenska högskolesystemets historia. Sweden: Kriterium. https://doi.org/10.22188/kriterium.62 ; https://doi.org/10.22188/kriterium.63

Hellström, Emma. (2025). Kampen om folkhemskristendomen: Kristendomsundervisningens roll i den demokratiska skolans framväxt, 1920–1969. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-550039

Välimäki, Mari (ed.), Academic Households in Early Modern Northern Europe. Routledge. https://www.routledge.com/Academic-Households-in-Early-Modern-Northern-Europe/Valimaki/p/book/9781032687254

Westberg, Johannes. (2025). Historical methods in educational research: sources, contextualisation, periodisation and analysis. Paedagogica Historica, 1–21. https://doi.org/10.1080/00309230.2025.2473704

Westerberg, Andreas. (2025). Skolutrustning och undervisningsideal: socio-materiell förändring inom svenskt skolväsende 1865–2010. Umeå University. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-236297