Utskick 200529

1. LEKTORSTJÄNST I HISTORIA: SUNDSVALL
2. POSTDOKTOR I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING (UMEÅ)
3. SAVE THE DATE: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE, 25-27 MAY 2022
4. PUBLIKATIONER

1. LEKTORSTJÄNST I HISTORIA: SUNDSVALL
Mittuniversitetet i Sundsvall lyser ut en tillsvidaretjänst som universitetslektor i historia, med inriktning mot tiden före 1800-talet.

Välkommen att ansöka senast 9 augusti:
https://www.miun.se/mot-mittuniversitetet/jobb/jobb/ledigajobb/-universitetslektor-i-historia/

2. POSTDOKTOR I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING (UMEÅ)
Umeå universitet söker en postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (utbildningshistoria eller historiedidaktik). Sista ansökningsdag är 16 juni.

För mer information, se https://www.umu.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/postdoktor-i-historia-med-utbildningsvetenskaplig-inriktning_334785/

3. SAVE THE DATE: 8TH NORDIC EDUCATION HISTORY CONFERENCE, 25-27 MAY 2022
Den nordiska utbildningshistoriska konferenserna har organiserats sedan 1998, då Per-Johan Ödman, Urban Dahllöf och Peter Burke höll keynotes (se https://utbildningshistoria.se/nordiska-konferenser/). Senast hölls konferensen i Trondheim 2018, och på grund av pågående corona-epidemi kommer nästa nordiska konferens att gå av stapeln 25-27 maj 2022, vid Ålborgs universitet i Danmark. Arrangörer är Mette Buchardt och Christian Ydesen, och keynote speakers blir Pirjo Markkola (Tampere) och Daniel Tröhler (Wien). Temat för konferensen är ”Global and Local Historues of Education and the States”

4. PUBLIKATIONER
Félix, Ines. (2020). School journeys: ideas and practices of new education in Portugal (1890-1960) (PhD dissertation). Umeå University, Umeå. Full text: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-169276

Larsson, Germund & Westberg, Johannes (2020), ”Child Labour, Parental Neglect, School Boards, and Teacher Quality: School Inspector Reports on the Supply and Demand of Schooling in Mid‑nineteenth-century Sweden”, Historical Studies in Education / Revue d’histoire de l’éducation, vol. 32, no. 1, 145-164. https://doi.org/10.32316/hse-rhe.v32i1.4743

Lindgren, A-L & Grunditz, S. (2020) Examining Children’s and Adult’s Ways of Looking in Kindergarten: An Analysis of Documented Observations from the 1930s. In: Maarit Alasuutari, Helga Kelle and Helen Knauf, Documentation in Institutional Contexts of Early Childhood. Normalisation, Participation and Professionalism, Springer: 147-165.

Norlin, Björn (2020) Comenius, moral and pious education, and the why, when and how of school discipline, History of Education, DOI: 10.1080/0046760X.2020.1739759

Primus, Franziska & Christian Lundahl (2020) The peripherals at the core of androcentric knowledge production: an analysis of the managing editor’s knowledge work in The International Encyclopedia of Education (1985), Paedagogica Historica, https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2020.1739085

Ydesen, C. & Andreasen, K. E. (2020). Historical Roots of the Global Testing Culture in Education. Nordic Studies in Education, 40(2), 149–166. https://doi.org/10.23865/nse.v40.2229