Utskick 120302

1. UMEÅ UNIVERSITET SÖKER DOKTORAND I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING
2. EN UTBILDNINGSHISTORISK BOK UTSEDD TILL “ÅRETS HISTORISKE BOG”
3. PUBLICERAT

1. UMEÅ UNIVERSITET SÖKER DOKTORAND I HISTORIA MED UTBILDNINGSVETENSKAPLIG INRIKTNING
Forskningsmiljön i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Umeå universitet bedriver en omfattande verksamhet inom såväl utbildningshistoria som historiedidaktik. Bland aktuella åtaganden kan nämnas den nationella lic-forskarskolan ”Historiska medier”, som startar i januari 2012, och den femte nordiska utbildningshistoriska konferensen, som arrangeras i september 2012. Forskningsmiljön utmärks av stark internationalisering, och gästprofessorer medverkar kontinuerligt i forskarutbildningen. Hösten 2012 ger Ian Grosvenor, Birmingham, och Catherine Burke, Cambridge, en kurs i utbildningshistoria.

Just nu rekryteras två doktorander inom ramen för Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (se http://www.jobb.umu.se). Den ena tjänsten är helt öppen, varför avhandlingsprojektet kan inriktas mot både utbildningshistoria och historiedidaktik (dnr 313-196-12). Den andra tjänsten avser ett avhandlingsprojekt om det tidigare skolämnet biblisk historia (313-197-12). Utbildningen startar höstterminen 2012, och sista ansökningsdag är den 2 april 2012.

Ytterligare information lämnas av professor Daniel Lindmark på telefon 090-786 6250 eller e-postadress daniel.lindmark@historia.umu.se. Välkommen att söka!

2. EN UTBILDNINGSHISTORISK BOK UTSEDD TILL “ÅRETS HISTORISKE BOG”
Ved en reception torsdag den 23. februar 2012 i Det Kongelige Bibliotek uddelte kulturminister Uffe Elbæk prisen for Årets historiske bog 2011. Bogen, som havde opnået flest stemmer, i alt 35% af stemmerne, var Ning de Coninck-Smiths flotte bog: ”Barndom og arkitektur – Rum til danske børn i 300 år”, udgivet af Forlaget Klim.

Nomineringskomiteen skrev om bogen: I syv velfortalte kapitler behandler Ning de Coninck-Smith den arkitektur, der er blevet skabt specielt til børn gennem det 20. århundrede: asyler, sanatorier, børnehaver, legepladser og naturligvis skoler. Centralt i den smukt tilrettelagte bog står illustrationerne, og især Jens Bygholms (1949-2010) fotografier åbner læserens øjne for de æstetiske værdier i de huse, som for mange blot er nedslidte institution.

En intervju med Ning de Coninck-Smith finns tillgänglig på: http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/

3. PUBLICERAT
Fejes, A. & Dahlstedt, M. (2012): The confessing society: Foucault, confession and practices of lifelong learning. London: Routledge.

Jalava, Marja: The University in the Making of the Welfare State. The 1970s Degree Reform in Finland. 2012

Anna Larsson (2012): The discovery of the social life of Swedish schoolchildren, Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education, 48:1, 121-135

Annonser