Utskick 220127


1. CfA: EXPLORATORY WORKSHOP: DEN SVENSKA INTERNATSKOLAN SOM ETT NYTT FORSKNINGSOBJEKT
2. MARCH 15: REGISTRATION FOR 8TH NORDIC EDUCATIONAL HISTORY CONFERENCE
3. KUNSKAPSHISTORISKA SEMINARIET, VT 2022
4. CfP: ESSHC 2023, GÖTEBORG
5. PUBLIKATIONER

1. CfA: EXPLORATORY WORKSHOP: DEN SVENSKA INTERNATSKOLAN SOM ETT NYTT FORSKNINGSOBJEKT

Plats: Sigtunastiftelsen, Sigtuna, Datum: 20 juni – 21 juni 2022
Deadline för abstract: 1/3

Vi bjuder in till deltagande i två workshops under året med syfte att initiera historisk och sociologisk forskning på den svenska internatskolan. Vid det första tillfället kommer vi att diskutera abstracts till forskningsansökningar, artiklar eller andra typer av publikationer.

Abstracts skall innehålla en övergripande forskningsidé med uppgift om påbörjade eller planerade arkivstudier (c:a 300-500 ord, skrivet på svenska eller engelska, senast inskickat 1 mars 2022).

Organisatörer: Daniel Lövheim (Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet), Petter Sandgren (Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet) och Germund Larsson (Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet).

Kost och logi ingår för deltagare vars abstracts accepterats. Intresserade anmäler sig till daniel.lovheim@edu.su.se. För frågor, tveka inte att kontakta organisatörerna.

2. MARCH 15: REGISTRATION FOR 8TH NORDIC EDUCATIONAL HISTORY CONFERENCE
The 8th Nordic Educational History Conference (NEHC 2022) will take place from 25-27th of May in Aalborg.

The organising committee has now finalized the reviewing process, and is looking forward to meeting the more than 100 participants that is expected to attend the conference. For info on the conference and keynote speakers, see https://www.en.culture.aau.dk/research/conferences/nehc-22/

Registration for the conference and payment is open until March 15. You can register for the NEHC 2022 here:
https://www.events.aau.dk/event/nordic-educational-history-conference

You can find information on the fee structure and information about venue and accommodation for the NEHC 2022 here:
https://www.en.culture.aau.dk/research/conferences/nehc-22/Registration+and+Fees/
https://www.en.culture.aau.dk/research/conferences/nehc-22/Venue+and+Accomodation/

3. KUNSKAPSHISTORISKA SEMINARIET, VT 2022
För mer info, se https://www.luck.lu.se/

31 januari kl. 13.15–15.00 (Zoom)
”Histories of Surveillance from Antiquity to the Digital Era”
Laura Skouvig (Copenhagen), Toni Weller (De Montfort) & Andreas Marklund (Copenhagen)

4 mars kl. 13.15–15.00 (Zoom)
”Histories of Digital Concepts”
Gabriele Balbi (Lugano), Nelson Ribeiro (Lisbon), Valérie Schafer (Luxembourg) & Christian Schwarzenegger (Augsburg)
(samarrangemang med DigitalHistory@Lund och Film- och mediehistoriska seminariet)*

4 april kl. 13.15–15.00 (Lund)
Lässeminarium: Akademisk frihet – ett omstritt begrepp i historien och samtiden

20 april kl. 13.15–15.00 (Zoom)
”Science at the Fair: Performing Knowledge and Technology in Western Europe, 1850–1914”
Nele Wynants (Antwerpen) & Eva Andersen (Antwerpen)

11 maj kl. 13.15–15.00 (Zoom)
”Exploring Knowledge in the History of Education: New Perspectives”
Chelsea Rodriguez (Groningen) & Moa Lindqvist (Uppsala)

31 maj kl. 13.15–15.00 (Lund)
Presentation av boken Humanister i offentligheten
Författare: Johan Östling (Lund), Anton Jansson (Göteborg) och Ragni Svensson (Lund). Kommentatorer: Lovisa Brännstedt (Lund) och Urban Lundberg (Dalarna/Tidskriften Respons). (samarrangemang med högre seminariet i historia)

4. CfP: ESSHC 2023, GÖTEBORG
The 14th European Social Science History Conference 12-15 April 2023 is organized by the IISH in co-operation with the University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden.

The aim of the ESSHC is bringing together scholars interested in explaining historical phenomena using the methods of the social sciences. The conference is characterized by a lively exchange in many small groups, rather than by formal plenary sessions. The conference welcomes papers and sessions on any historical topic and any historical period. It is organized in 27 thematic networks.

The deadline for paper and session proposals is 15 April 2022

For more info, see https://esshc.iisg.amsterdam/en

5. PUBLIKATIONER
Börjesson, Mikael & Tobias Dalberg (2021) Massification, unification, marketisation, internationalisation: a socio-political history of higher education in Sweden 1945–2020, European Journal of Higher Education, 11:3, 346-364, DOI: 10.1080/21568235.2021.1945473

Eckhardt Larsen, Jesper, Fredrik W. Thue, and Barbara Schulte. Schoolteachers and the Nordic Model: Comparative and Historical Perspectives. Abingdon, Oxon;New York, NY;: Routledge, 2022, 113-126, OPEN ACCESS: https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/52011

Palmkvist, Nanny (2022). Samlade verk. Trinambai. https://www.bokus.com/bok/9789188226143/samlade-verk/

Roos, Merethe, International Impact on 19th Century Norwegian Education: Development, Influence and National Identity (Palgrave Macmillan). 153 pp. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-88385-0


%d bloggare gillar detta: