Utskick 210517

1. TVÅ UNIVERSITETSLEKTORER I HISTORIA VID UMEÅ UNIVERSITET
2. POSTDOC: HISTORIZISING INTELLIGENCE (OSLO)
3. UPPDATERAD WEBBPLATS: LÄRARNAS HISTORIA
4. PUBLIKATIONER

1. TVÅ UNIVERSITETSLEKTORER I HISTORIA VID UMEÅ UNIVERSITET
Umeå universitet lyser ut två universitetslektorat i historia. Det ena innehåller 60 procents forsknings- och kompetensutvecklingstid i fyra år inriktad mot historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (utbildningshistoria eller historiedidaktik). Ansökningstiden går ut den 31 maj 2021 (se vidare https://umu.varbi.com/se/what:job/jobID:392609/).

Det andra innehåller 40 procents kompetensutvecklingstid under två år utan särskild inriktning. Ansökningstiden går ut den 24 maj 2021 (se vidare https://umu.varbi.com/se/what:job/jobID:392590/).

2. POSTDOC: HISTORIZISING INTELLIGENCE (OSLO)
We are now announcing a 2,5 years post-doc position with our Historizicing Intelligence-project. The position is devoted to the project’s Work Package 1 (WP 1), which deals with the development and use of the most common IQ tests in Norway from 1990 to the present, and focuses on the tests’ role as scientific and technological tools for diagnosing intellectual disability.

Deadline is 31 July, the position starts in October/November 2021. For more info, https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/203544/postdoktor

3. UPPDATERAD WEBBPLATS: LÄRARNAS HISTORIA
Hemsidan https://lararnashistoria.se/ har nyligen uppdaterats genom att den lagts ut på ett nytt digitalt innehållshållshanteringsystem – WordPress. Ytterligare uppdateringar är på väg. Lärarnas historia är en webbplats som skapats av Stiftelsen SAF, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och SFHL i samarbete med TAM-Arkiv. Webbplatsen lyfter fram lärarnas roll och betydelse, deras villkor och skolans utveckling genom de fackliga organisationerna.

Lärarnas historia är också ett initiativ för att öka tillgängligheten och forskningen på de dokument som finns bevarande. Jag som skriver heter Leif Jacobsson och jobbar på TAM-Arkiv http://www.tam-arkiv.se/ (TCO och Sacos arkiv). På vårt arkiv förvaras hundratals meter med material från lärarorganisationerna med handlingar från 1870-talet ända fram till våra dagar. Ett urval av dessa dokument har digitaliserats och arkivförteckningar gör det möjligt att orientera sig i arkiven som helhet på webben

4. PUBLIKATIONER
Kortekangas, Otso, Language, Citizenship, and Sámi Education in the Nordic North, 1900-1940 (Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2021).

Lindmark, Daniel. (2021). Att undersöka historiska övergrepp: Arjeplogs lappskola vid 1800-talets början. OKNYTT. Tidskrift för Johan Nordlander-sällskapet, 42(1–2), 191–212. Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-181634

Marklund, Emil (2021). Teachers’ lives in transition: gendered experiences of work and family among primary school teachers in northern Sweden, c. 1860–1940. Diss. Umeå: Umeå universitet, 2021. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-182593

Vikström, Emma (2021). Skapandet av den nya människan: Eugenik och pedagogik i Ellen Keys författarskap. Diss. Örebro: Örebro universitet, 2021. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-91384