1. CALL FOR PAPERS: UMEÅ 2012
2. ISCHE 2012
3. PUBLICERAT (en lång lista denna gång)
1. CALL FOR PAPERS: UMEÅ 2012
Femte nordiska utbildningshistoriska konferensen, Umeå den 26–28 september 2012
Välkomna till den Femte nordiska utbildningshistoriska konferensen som hålls vid Umeå universitet den 26–28 september 2012. Med det övergripande temat ”Människor, miljöer och läromedier” vill vi ge uppmärksamhet åt utbildningshistoriens mikroaspekter. Vad har utbildning inneburit för de människor – inte bara elever och lärare, utan också bespisningspersonal, skolpolitiker, föräldrar och andra – som varit delaktiga i och påverkat såväl institutionaliserad utbildning som informellt lärande? Hur har utbildning skapat olika typer av miljöer – studiecirkeln, rökrutan, lägerskolan och universitetscampus för att nämna några – och vilka innebörder har rumsliga och materiella aspekter haft i utbildning? Hur har utbildning medierats och vilken roll har olika läromedier spelat för undervisning och lärande?
Konferensen är öppen för bidrag från hela det utbildningshistoriska forskningsområdet inklusive historiografiska och metodologiska ämnen. Konferensens tema ska uppfattas brett och bidrag som ansluter till temat är särskilt välkomna. Konferensens ambition är att samla forskare från olika discipliner och erbjuda en aktuell översikt över ny och pågående nordisk utbildningshistorisk forskning.
Vi ser gärna färdiga sessionsförslag men även enskilda paper kan anmälas. Konferensspråket är skandinaviska språk och engelska.
Sessionsförslag (abstract max 300 ord) skall inkomma till 5nuk@historia.umu.se senast 1/12 2011. Antagna sessioner annonseras på konferensens hemsida, http://www.org.umu.se/hed, senast 10/1 2012. Mer info, kontakta David Sjögren (konferenssamordnare) 5nuk@historia.umu.se, 090-786 9739, eller se http://www.org.umu.se/digitalAssets/72/72990_mnniskor.pdf
2. CALL FOR PAPERS ISCHE 2012
Joint Conference of the International Standing Conference for the History of Education (ISCHE), the Society for the History of Children and Youth (SHCY) & the Disability History Association (DHA). Geneva, Switzerland, June 2012. The conference theme is: Internationalization in Education (18th-20th Centuries).
Deadline for submissions: 31st of October 2011. Mer info: http://cms2.unige.ch/ische34-shcy-dha/
3. PUBLICERAT
Dahlstedt, M. Fejes, A. & Schönning, E. (2011) The will to (de)liberate: Shaping governable citizens through cognitive behavioural programmes in school. Journal of Education Policy, 26(3), 399-414.
Enegren, Johan (2011). Friskolor och statsmakter 1830-2000. Uppsala: Fören. för svensk undervisningshistoria
Helldin, Rolf, Dwyer, Helen, Westling-Allodi, Mara (red.), Specialpedagogiska nybyggare. En historisk antologi om organisation, funktionshinder och särskilt stöd under 1900-talet. Föreningen för svensk undervisningshistoria, Uppsala 2011.
Hellstenius, Mats (2011). Kampen om kärnämnet: om argumentationen för, och synen på, historieundervisningen i gymnasieskolan. Lund: Lunds universitet
Neidenmark, Thomas (2011), Pedagogiska imperativ och sociala nätverk i svensk medborgarbildning 1812-1828. Diss, Stockholms universitet. Avhandlingen finns tillgängligt digitalt via http://www.edu.neiden.se/Avhandlingen.html
Nicoll, K. & Fejes, A. (2011) Lifelong learning: A pacification of ‘know how’. Studies in Philosophy and Education. First published on: 20 March 2011 (Online First) DOI: 10.1007/s11217-011-9235-x
Nygren, Thomas (2011). History in the service of mankind: international guidelines and history education in upper secondary schools in Sweden, 1927-2002. Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2011. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-43817
Vägval i skolans historia. Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria (2011:1):
-Anna Johnsson Harrie, ”Politiska val på läroboksmarknaden”
– Daniel Nilsson Ranta, ”Norrbottens arbetsstugor var en god gärning – men för vem?”
– Björn Olsson ”Universitetet och de regionala aktörerna”
– Jörgen Mattlar, ”Minoriteter i marginalen – en läromedelsanalys”
Education Inquiry (2011:1) :
– Romain Faure, Connections in the History of Textbook Revision, 1947–1952
– Thomas Nygren, UNESCO and Council of Europe Guidelines, and History Education in Sweden, c. 1960-2002
– Henrik Åström Elmersjö, The Meaning and Use of “Europe” in Swedish History Textbooks, 1910–2008
– Janne Holmén, Nation-Building in Kenyan Secondary School Textbooks
– Erik Sjöberg, The Past in Peril – Greek History Textbook Controversy and the Macedonian Crisis
Román H. I enhetsskolans tidevarv: Skoldebatter i fullmäktige 1950-1985. In: Stockholm blir välfärdsstad: Kommunalpolitik i huvudstaden efter 1945. Stockholm: Stockholmia förlag; 2011.
Westberg, Johannes (red.), Förskolans aktörer: Stat, kår och individ i förskolans historia. Opuscula Historica Upsaliensia 44, 2011.