1. CfP: CURRICULUM HISTORY. NEW DIRECTIONS AND PERSPECTIVES
2. UNIVERSITETSLEKTOR I PEDAGOGIK MED INRIKTNING UTBILDNINGSHISTORIA, SU
3. DANSK SKOLHISTORIA: ÅRETS HISTORISKA BOK 2015
4. PUBLIKATIONER (många denna gång)
1. CfP: CURRICULUM HISTORY. NEW DIRECTIONS AND PERSPECTIVES
Curriculum history and the history of school subjects is a well-established research area in the field of History of Education, and has grown significantly since the seventies, mainly in Great Britain and the USA. The field has opened in new directions and spawned fresh analytical perspectives. The influence of school culture, the debates and struggles that have occurred within and outside the fields of proprietary school subjects, and the voices of the marginalized have helped foster new perspectives on the historical development of the curriculum. Influenced by these new approaches, research has, in recent years, focused on explaining the changes and continuities of mathematics, science and social studies in school. Even new perspectives have focused on how different contextual and institutional elements, such as feminist professional associations, ethnic groups or phenomena such as pedagogical importation, have facilitated the development of the curriculum
This open call for papers welcomes contributions to the monograph entitled Curriculum History: New directions and perspectives, edited by Mariano González Delgado (Universidad de La Laguna, Spain) and Christine A. Woyshner (Temple University, USA), and aims to present these new lines of research from the perspective of the History of Education. It seeks to identify, from different approaches and national contexts, which items have been central to the social construction of school curricula and their component subjects, as well as other topics related to this field, such as textbooks, and teaching and learning processes.
Deadline for the submission of originals: 10/12/2016
For more information, see https://utbildningshistoria.files.wordpress.com/2016/04/160405-ete-v4-n2-2017-call-for-papers.pdf
2. UNIVERSITETSLEKTOR I PEDAGOGIK MED INRIKTNING UTBILDNINGSHISTORIA, SU
vid Institutionen för pedagogik och didaktik, SU.
Pedagogik är en forskningsdisciplin som studerar frågor kring utbildning, utveckling och lärande i relation till kulturella och samhälleliga kontexter. Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av undervisning, kursutveckling, handledning och examination på kurser i allmän utbildningshistoria inom lärarprogrammen. Även undervisning i övrigt kursutbud på lärarprogrammen samt på grund- och avancerad nivå på institutionen ingår. Undervisningen sker i huvudsak på svenska. I anställningen ingår även att bedriva egen forskning.
Upplysningar om anställningen lämnas av prefekten, professor Jon Ohlsson, tfn 08-16 31 47, jon.ohlsson@edu.su.se eller studierektor, Eva Edman Stålbrandt, tfn 08-1207 6268, eva.edman-stalbrandt@edu.su.se.
Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till handläggaren Sofia Mattsson, tfn 08-16 20 48, sofia.mattsson@su.se.
Sista ansökningsdag: 2016-05-02
För mer info, se: http://www.su.se/om-oss/lediga-anst%C3%A4llningar/lediga-jobb-ny-lista?rmpage=job&rmjob=1348&rmlang=SE
3. DANSK SKOLHISTORIA: ÅRETS HISTORISKA BOK 2015
Dansk skolehistorie vandt prisen som Årets historiske bog 2015. Redaktörerna hälsar: Tusind tak til jer, som måske har stemt på os – og tak til alle jer, som har bakket os op.
”’Årets historiske bog’ er oprettet af Dansk Historisk fællesråd i 2003. De nominerede er udpeget af en fagjury på otte personer, som gennem år 2015 har vurderet over 60 danske historiske bøger. Juryen lægger særlig vægt på såvel historisk korrekthed som på den gode historieformidling.”
4. PUBLIKATIONER
Bayer, S & Kristensen, JE (red) 2015, Kald og kundskab: Brydninger i børnehavepædagogikken 1870 til 2015. vol. Bd. 2, U Press, København. Pædagogprofessionens historie og aktualitet , nr. Bd. 2
Dahl, HM, Eklund Hansen, A, Sandbjerg Hansen, C & Kristensen, JE 2015, Kamp og status: De lange linjer i børnehaveinstitutionens og pædagogprofessionens historie 1820 2015. U press, København. pædagogprofessionens historie og aktualitet, nr. 1
Hansson, Johan, ”Svenska Missionssällskapet och Samernas folkhögskola”, i Daniel Lindmark & Olle Sundström (red.), De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna: En vetenskaplig antologi (Forskning för kyrkan, 33), Skellefteå: Artos, 2016, s. 439–467.
Hillier, P., M. Ideland, and C. Malmberg, “Response and Responsibility: Fabrication of the Eco-Certified Citizen in Swedish Curricula, 1962-2011,” Journal of Curriculum Studies 48(3)(2016): 409-426.
Landahl, J (2016) Politik och pedagogik. En biografi över Fridtjuv Berg. Stockholm: Lärarförlaget.
Landahl, J (2015) Det nordiska skolmötet som utbildningspolitisk arena (1870-1970). Ett rumsligt perspektiv på den moderna pedagogikens historia Utbildning & demokrati 24 (3).
Larsson, E. (2016). Classes in themselves and for themselves: The practice of monitorial education for different social classes in Sweden, 1820-1843. History of Education (ahead of print). http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-282833
Lindmark, Daniel, ”Svenska undervisningsinsatser och samiska reaktioner på 1600- och 1700-talen”, i Daniel Lindmark & Olle Sundström (red.), De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna: En vetenskaplig antologi (Forskning för kyrkan, 33), Skellefteå: Artos, 2016, s. 341–369.
Norlin, Björn & David Sjögren, ”Kyrkan, utbildningspolitiken och den samiska skolundervisningen vid sekelskiftet 1900: Inflytande, vägval och konsekvenser?”, i Daniel Lindmark & Olle Sundström (red.), De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna: En vetenskaplig antologi (Forskning för kyrkan, 33), Skellefteå: Artos, 2016, s. 403–438.
Olsen, Niklas, Lammers, Karl Christian & Roslyng-Jensen, Palle (red.) (2015). Nazismen, universiteterne og videnskaben i Danmark. København: Museum Tusculanum. https://books.google.se/books?id=sIzFCgAAQBAJ&lpg=PP1&hl=sv&pg=PP1#v=onepage&q&f=false